Strategie czasu rzeczywistego to gatunek, który święcił tryumfy w latach 90 ubiegłego wieku. Tytuły takie jak Dune 2 oraz Command and Conquer od studia Westwood ustanowiły standardy, których przestrzega się po dziś dzień. Niestety, niezbyt często bo i nowych RTS-ów wychodzi niewiele.

0ad alpha 13


Co prawda wokół tego, która gra była pierwszym RTSem istnieją pewne kontrowersje, jednak ogólnie przyjęty konsensus wskazuje na Dune 2. O ile pierwsza część też w zasadzie działa się w czasie rzeczywistym, to jednak model rozgrywki był zupełnie inny. Do tego wszystkiego druga część wprowadziła kilka niekanonicznych względem prozy Franka Herberta rzeczy – jak broń dźwiękową czy trzeci wielki dom, dom Ordos. Niemniej jednak to tam mogliśmy zająć się zbieraniem surowców, rozbudową bazy i budową armii której zadaniem było zniszczenie wroga. Następnym krokiem milowym był posiadający świetną muzykę Command And Conquer, który wprowadził wiele mechanizmów usprawniających rozgrywkę. Wtedy nastąpił wysyp podobnych gier – Dark Colony, Dark Reign, Warcraft, kultowy po dziś dzień Starcraft czy rodzimy Earth 2140. Tytułów było oczywiście znacznie, znacznie więcej jak również zdarzało się, że gry turowe przenoszono w czas rzeczywisty, jak to miało miejsce w przypadku serii Warlords. RTSy cieszyły dużą popularnością mniej więcej do około 2005 roku, kiedy to nastąpił przesyt rynku, a znana seria Command and Conquer uraczyła nas raczej kiepskimi grami. Wzrost popularności konsol także był dla tego rodzaju gier niekorzystny, gdyż po za średnim Halo Wars, żadna gra tego typu nie uzyskała rozgłosu na padach. Od niedawna na fali zamiłowania retro gatunek powoli odradza się, dzięki tytułom takim jak Gray Goo czy Ashes of Singularity oraz niezależny, ciągle powstający 0 AD.  Na placu boju obecnie jednak liczą się głownie dwie marki – Total War oraz StarCraft. Niektórzy dodają jeszcze do nich kosmicznego Stellarisa, jednak wiele osób ze względu na obecny tam model rozgrywki i konieczność używania aktywnej pauzy, nie uważa tego tytułu za klasycznego RTS.

opakowania