Seria gier Diablo to swoisty kamień milowy w dziedzinie gier komputerowych. Jej powstanie znacząco odbiło się nie tyle na popularności pełnoprawnych gier RPG, co na powszechności występujących w nich elementów. Diablo w zasadzie stworzyło swój własny podgatunek (albo jak twierdzą niektórzy, gatunek) – Hack And Slash. I choć można się spierać, że były inne, wcześniejsze produkcje tego typu, to bezsprzecznie dopiero po pierwszym diablo zdecydowano się je odróżnić od rpg i zręcznościówek.

diabolojeden


Zadaniem gracza w grach z serii Diablo jest rzęsiste skopanie tyłków hordom poczwar które go atakują. W pierwszej części przyszło nam przemierzać ogromne podziemia nawiedzonej katedry pod Tristram. Klimat, który oferowała gra, był tak gęsty, że można go było kroić nożem. Świetnie grało się razem z przyjaciółmi, do tego stopnia świetnie, że w zasadzie stało się to osią przyszłych części cyklu. W pierwsze Diablo grało bardzo wiele osób, jednak tak naprawdę szczyty popularności cykl osiągnął po wydaniu drugiej części. W Diablo 2 grano zarówno w trybie Player Versus Monsters oraz Player Versus  Player. Gracze prześcigali się w levelowaniu postaci w rekordowo krótkim czasie, nie zawsze za pomocą do końca legalnych w świecie gry sposobów. Niektóre przedmioty dostęp na oficjalnych serwerach, potrafiły osiągać niesamowite ceny, sięgające tysięcy złotych. Następnie  pojawiło się niezbyt udane Hellgate London, a parę lat później, gdy wielu osobom znudził się już World Of Warcraft – wydano Diablo III. Tutaj nie było już tak różowo, a właściwie było, bo styl gry odebrano jako cukierkowy i wielu ortodoksyjnych graczy od tytułu się odwróciło, ale o tym napiszemy następnym razem.

gumki recepturki